20 Tips voor een snellere website en de ranking en conversie te verbeteren

No Comments

Wat denk jij? Is het sneller maken van je website belangrijk? ja of nee?

Denk nog eens na.

Dit verlies je bij een vertraging van één seconde bij het laden van de pagina:

11% minder paginaweergaven
16% minder klanttevredenheid
7% verlies in conversies

Een paar extra seconden kunnen dus van grote invloed zijn om bezoekers te bereiken, te betrekken en verkopen te realiseren.

Dit betekent dat het hebben van een snelle site essentieel is, niet alleen om goed te scoren bij Google, maar ook om uw winstgevendheid te verhogen.

Sinds kort heeft de snelheid van je website binnen Google ook voordeel bij een snelle website, voorheen alleen nadeel bij een slecht presterende website.

Hoe optimalisatie van de snelheid van je website van invloed is op conversies

Een trage website is killing voor je conversie.

47% van de consumenten verwacht dat websites binnen 2 seconden of minder worden geladen. 40% verlaat een pagina die drie of meer seconden nodig heeft.

Dit betekent dat als je website meer dan drie seconden nodig heeft om te laden, bijna de helft van de bezoekers al weg is zonder de website te kunnen bekijken!

Dat maakt dat snelheid optimalisatie enorme invloed heeft op potentiële conversies.

Langzame snelheden doden conversies.

47% van de consumenten verwacht zelfs dat websites binnen twee seconden of minder worden geladen – en 40% verlaat een pagina die drie of meer seconden in beslag neemt.

Dit betekent dat als uw site meer dan drie seconden nodig heeft om te laden, u bijna de helft van uw bezoekers verliest voordat ze zelfs op uw site aankomen.

Dat alleen al is een enorme slag voor uw potentiële conversies.

En voor de bezoekers die besluiten om rond te kijken, kunnen uw trage laadtijden hen ervan weerhouden om in de toekomst terug te keren. In één enquête zei 79% van de klanten dat ze niet zouden terugkeren naar een site met slechte prestaties.

***plaatje onderzoek***

 

In hetzelfde onderzoek zij 52% van klanten dat de laadtijd belangrijk is voor de loyaliteit en 44% dat ze hun vrienden zouden vertellen over de slechte laadtijd en ervaring.

Uit de enquete bleek ook dat een vertraging van 1 seconde de klanttevredenheid met ongeveer 16% doet afnemen. Bij een laadtijd van 3 seconden of meer blijft daar dus niet veel meer van over.

Het zal geen verassing zijn dat het verbeteren van de snelheid van de website behoorlijk van invloed is op de prestaties van de website, conversie, loyaliteit, experience….

Een van de beste voorbeelden is de verbetering van Walmart in conversies en inkomsten na de verhoging van de sitesnelheid.

Tijdens hun analyse ontdekten ze dat bezoekers die geconverteerd hadden pagina’s bekeken die twee keer zo snel laadden dan de bezoekers die niet converteerden.

***plaatje****

We zien dat hoe sneller de pagina laad des te meer kans op een conversie. Aan het eind van hun optimalisatie rapporteerde Walmart deze resultaten:

  • Voor elke seconde verbetering 2% conversiestijging
  • Voor elke 100ms verbetering, 1% meer inkomsten

In een ander onderzoek toonde de relatie tusssen laadtijd en conversie een daling van 25% in conversiepercentage met slecht 1 seconde laadtijdsverlies.

***plaatje***

Het is nu wel duidelijk dat de impact van een snelle website groot is.

Bedenk dat Google ooit een verlaging van 20% verkeer ondervond toen ze de laadtijd met 0,50 seconden hadden verlengd.

Ook Amazon deed A/B testen waarin ze de snelheid met stappen van 100ms verlaagde en zagen een substantiële omzetdaling.

Hoe uw website snelheid de zichtbaarheid beïnvloedt

Vandaag de dag heeft de snelheid niet alleen nagatieve, maar ook positieve invloed in de serps van Google. De snelheid heeft dus direct invloed op je plek in Google.

Vanaf eind 2017 wordt de plek in Google gebaseerd op basis van Mobile-First. Maar sinds een week ongeveer ook de snelheid van mobiel. Het aantal mobiele zoekopdrachten stijgt nog steeds, 3 jaar geleden was het mobiel en desktop ongeveer evenveel. Google kijkt steeds meer naar mobiel, en de daarbij goed passende resultaten. Hert functioneren van de site wordt daar in meegenomen.

Dus wil je echt winnen in Google dan moet je gebruikers ervaring op mobiel top zijn. Op elk mobiel apparaat, schermgroten, en browser.

Wat is een goede laadtijd?

Volgens Google is 3 seconde het uitgangspunt. Helaas zijn de meeste sites langzamer, of zelfs veel langzamer. Dat geeft jouw de kans hiermee verschil te maken.

In een analyse van 900.000 landingspagina’s voor mobiele advertenties over 126 landen vond Google dat 70% bijna 7 seconden nodig had om de content boven de vouw weer te geven. Geen enkele site haalde de 3 seconden zoals Google die als uitgangspunt hanteert. In geen enkele branche.

***plaatje***

De gemiddelde tijd die nodig is om een mobiele bestemmingspagina volledig te laden, is 22 seconden, maar 53% van de bezoekers verlaat de mobiele site als deze meer dan drie seconden nodig heeft om te laden.

Aangezien de laadtijd van de pagina één tot tien seconden is, neemt de kans op Bouncen van een mobiele gebruiker toe met 123%

*** plaatje***

Maar aan de positieve kant betekent het ook dat als je investeert om de snelheid van je site naar een acceptabel niveau te brengen, je qua gebruikerservaring een voorsprong hebt op de rest.

Hoe u uw website kunt versnellen in 2018

Er zijn vele factoren die bepalen hoe lang elke pagina op de site laadt, dus er zijn veel verschillende stappen die je kunt nemen om de snelheid te verhogen en de gebruikerservaring te verbeteren.

In dit bericht bespreken we meer dan 20 tips en praktische tips die je kunt gebruiken om de laadtijden te verkorten en de prestaties van je site te verbeteren.

20 facturen veel? – maak je geen zorgen.

Hoewel al deze tips je kunnen helpen de snelheid van de site te verbeteren, hoeft je ze niet vandaag allemaal uit te voeren.

Als je in het verleden eerder aan de sitesnelheid hebt gewerkt, kun je mogelijk al enkele stappen overslaan.

Met dat in gedachten, laten we aan de slag gaan.

1. Minimaliseer HTTP-aanvragen

Uit onderzoek blijkt dat 80% van de laadtijd van een webpagina wordt besteed aan het downloaden van de verschillende delen van de pagina, zoals afbeeldingen, stylesheets en scripts.

Voor elk van deze elementen wordt een HTTP-aanvraag gedaan, dus hoe meer componenten op de pagina, hoe langer het duurt voordat de pagina wordt weergegeven.

De eerste stap om de aanvragen tot een minimum te beperken, is om erachter te komen hoeveel de site momenteel maakt, om als benchmark te gebruiken.

Als je Google Chrome gebruikt, kun je de ontwikkelaarstools van de browser gebruiken om te zien hoeveel HTTP-verzoeken de site maakt.

Klik met de rechtermuisknop op de pagina die je wilt analyseren en klik op “Inspecteren” en klik vervolgens op het tabblad “Netwerk”.(Als u het tabblad ‘Netwerk’ niet ziet, moet je mogelijk de zijbalk van de ontwikkelaarstools uitbreiden door de linkerrand naar links te slepen.)

**** plaatje****

De kolom “Naam” toont alle bestanden op de pagina, de kolom “Grootte” geeft de grootte van elk bestand weer en de kolom “Tijd” laat zien hoe lang het duurt om elk bestand te laden.

In de linkerbenedenhoek zie je ook het totale aantal verzoeken dat de site maakt.

Als je dit aantal verzoeken verlaagt, wordt de site sneller. Doorzoek de bestanden en zie of deze onnodig zijn of samengevoegd  kunnen worden.

Het is niet altijd even makkelijk te zien. zeker niet als combinatie mogelijk is, daarom gaan we nu naar stap 2.

2. Verklein en combineer bestanden

Nu we weten hoeveel verzoeken er nodig zijn om de site weer te geven, kunnen we bekijken hoe we dat aantal kunnen verlagen. Ik begin altijd met de HTML-, CSS- en JavaScript-bestanden.

Deze bestanden zijn extreem belangrijk en hebben direct invloed op hoe de site eruit komt te zien en hoe deze functioneert. Ze bepalen ook hoeveel requests elke keer gemaakt worden als de pagina opgebouwd wordt.

We kunnen deze verzoeken verminderen door ze te verkleinen of samen te voegen. Dit verkleint de grote en het aantal van de bestanden.

Bij het bouwen van een website is het al van belang hiermee rekening te houden. Hoe rommeliger de code, des te meer requests en vervuiling erin die zorgen voor vertraging in laadtijd.

Door onnodige opmaak, witruimtes en code te verwijderen wordt het bestand kleiner. Ben hier wel voorzichtig mee, weet wat je doet en maak vooraf een backup!

Het combineren van is vaak makkelijk te doen met een plugin. Dit voegt alle CSS bestanden tot 1 grote, alle JavaScripts samen of HTML.

3. Gebruik asynchrone laden voor CSS- en JavaScript-bestanden

Bestanden zijn nu verkleind en gecombineerd. Nu kunnen we het tijdstip van laden nog optimaliseren.

Scripts als CSS en JavaScript kunnen synchroon of asynchroon worden geladen.

Als scripts synchroon worden geladen worden ze een voor een geladen in de volgorde waarin ze worden aangeroepen. Door deze asynchroon te laden worden ze tegelijk geladen.

Het asynchroon laden van bestanden kan de websitesnelheid verhogen omdat bij het laden van de site deze van boven naar beneden worden verplaatst.

Bij synchroon laden wordt er telkens gewacht tot het vorige bestand is geladen. Bij asynchroon gebeurd dat tegelijkertijd. vandaar de tijdwinst.

4. Uitgestelde JavaScript laden

Als je grotere bestanden uitstelt, zoals JavaScript, zorg je ervoor dat de rest van de inhoud zonder vertraging kan worden geladen.

In de HTML van de website moet je een extern JavaScript-bestand plaatsen net voor de tag </ body>, die er ongeveer zo uitziet:

***plaatje***

Voor meer info lees je hier meer over uitgestelde javascript laden

5. Minimaliseer de tijd tot de eerste byte

Naast de hoeveelheid tijd die het kost voordat de pagina volledig is geladen, wil je ook kijken naar de hoeveelheid tijd die nodig is om het laden te starten.

Tijd tot eerste byte of TTFB is de hoeveelheid tijd die een browser moet wachten voordat hij de eerste byte aan gegevens van de server ontvangt. Google beveelt een TTFB van minder dan 200 ms aan.

In tegenstelling tot veel van de front-end prestatie-factoren waar de meeste site-eigenaren op focussen, is dit een zorg voor de server.

Wanneer een gebruiker de site bezoekt, verzendt hun browser een HTTP-aanvraag naar de server die deze host. Er zijn drie stappen die moeten worden uitgevoerd tussen dat eerste verzoek en de eerste byte met gegevens:

  • DNS-lookup
  • Server verwerking
  • Response

Je kunt zien hoe lang dit proces duurt voor jouw site met behulp van de ontwikkelaarstools van Chrome of een hulpprogramma van derden.

Als je de Developer Tools gebruikt, is het belangrijk om te onthouden dat de responstijd kan worden beïnvloed door je internetverbinding. Dus hoe langzamer je eigen verbinding, hoe langzamer de serverreactie zal verschijnen.

Als je deze informatie wilt openen in Developer Tools, klikt u op het tabblad ‘Netwerk’ en beweeg je over het bovenste item in de kolom ‘Waterval’.

Ik gebruik altijd een externe tool , zoals GTmetrix, om de site te testen vanuit een datacenter.

Is je TTFB lager dan 200ms dan is de server in topvorm. Is dat niet het geval zijn de volgende punten waar je aandacht aan moet schenken:

  • Netwerkproblemen
  • Dynamische inhoud
  • Webserver configuratie
  • Verkeer

****plaatje***

6. Verklein de reactietijd van de server

De DNS lookup is de belangrijkste factor in de laadtijd van je pagina.

Een DNS of domeinnaamsysteem is een database met ip-adressen en de bijbehorende domeinnamen. Wanneer een gebruiker een URL in de browser typt, zorgt dit soort van telefoonboek dat de juiste server wordt aangesproken. Dit systeem is om het internet makkelijker te maken, weeronline.nl is makkelijker te onthouden dan 104.24.6.76.

De hoeveelheid tijd die nodig is om te zoeken in die “gids” is afhankelijk van de DNS provider.

Test hier je DNS snelheid

7. Kies de juiste hostingoptie voor uw behoeften

De meeste nieuwe site-eigenaren kiezen de goedkoopste optie voor hosting. Hoewel dit in het begin vaak voldoende is, moet u waarschijnlijk een upgrade uitvoeren zodra u meer verkeer ontvangt.

Als u naar hosting kijkt, heeft u drie verschillende opties:

Gedeelde hosting
VPS server
Dedicated server

Shared hosting is de goedkoopste optie en je kunt het vaak krijgen voor een paar EURO per maand.

Met shared hosting deelt u bepaalde bronnen zoals CPU, schijfruimte en RAM met andere sites die op dezelfde server worden gehost. Een nadeel hiervan kan zijn dat als de buren druk zijn dat je er last van hebt en je ook vaak het IP adres deelt en ook nadeel hebt als de buren niet zo netjes met mail en dergelijke omgaan.

Met VPS-hosting deel je nog steeds een server met andere sites, maar je hebt je eigen omgeving met vaste resources en eigen IP.

Als we het vergelijken met een woonsituatie dan is shared hosting te vergelijken met een studentenhuis. Je deelt de keuken, badkamer enz maar in je kamer ben jij “eigenaar”. Met zijn allen ben je verantwoordelijk voor een opgeruimd aanrecht.

Een vps is te vergelijken met een flat. Je deelt de gallerij, trappenhuis en de lift. Je betaald ook voor beheer van die ruimtes en geeft “zekerheid” dat het wel goed zit.

Een dedicated server is te vergelijken met een eigen huis. Je bent over alles de baas.

Dit helpt je misschien ook bij het maken van je hostingoplossing. Wat wil je en waar sta je met je bedrijf. Begin je net is shared wellicht prima, doorgroeien naar VPS of dedicated is vaak mogelijk.

Wil je echt serieuze hosting is VPS of dedicated vaak de beste keus.

8. Schakel compressie in

Hoe kleiner het bestanden, hoe sneller de pagina’s worden geladen. Compressiebestanden zijn een van de gemakkelijkste manieren om de laadtijden te verkorten, en vandaag de dag wordt compressie met Gzip mogelijk gemaakt.

Gzip is een bestandsindeling en een softwaretoepassing die in wezen strings van vergelijkbare code in de tekstbestanden lokaliseert en deze vervolgens tijdelijk vervangt om de bestanden kleiner te maken.

Dit werkt goed met CSS en HTML, omdat deze bestanden meestal een herhaalde code en witruimte hebben.

De meeste webservers kunnen bestanden in Gzip-indeling comprimeren voordat ze worden verzonden voor download, door een module van derden aan te roepen of door ingebouwde routines te gebruiken. Met deze techniek zie ik veel goede resultaten.

En aangezien 90% van het hedendaagse internetverkeer door browsers gaat die Gzip ondersteunen, is het een geweldige optie om je site te versnellen.

Als je niet zeker weet of Gzip op je site is ingeschakeld, kunt je checkgzipcompression.com gebruiken om te controleren. Voer de URL van je site in en als Gzip is ingeschakeld, zie je zoiets als dit:

controleer gzip

Als je Gzip echter niet hebt ingeschakeld, wil je dit zo snel mogelijk oplossen.

Als je site op WordPress werkt, lees je deze blog of als je joomla gebruikt deze. Gebruik je een ander of geen CMS dan kun je evengoed hiervan gebruik maken. Ik heb alleen voor de meest gebruikte CMS en dit geblogt.

Als u echter een statische HTML-site heeft, moet u Gzip inschakelen in uw .htaccess-bestand. De exacte code die u nodig hebt, is afhankelijk van uw server, maar als uw site bijvoorbeeld op Apache wordt uitgevoerd, ziet het er als volgt uit:

gzip apache

Er is ook een vergelijkbare versie van de benodigde code voor NGINX-servers.

10. Schakel browsercaching in

Wanneer je een website bezoekt, worden de elementen op de pagina die je bezoekt, opgeslagen op de harde schijf in een cache of tijdelijke opslag.

Dit betekent dat de volgende keer dat je de site bezoekt, de browser de pagina kan laden zonder een ander HTTP-verzoek naar de server te hoeven sturen.

Hier is hoe Tenni Theurer, voorheen van Yahoo, het uitlegt:

De eerste keer dat iemand naar de website komt, moeten ze het HTML-document, stylesheets, javascript-bestanden en afbeeldingen downloaden voordat ze de pagina kunnen gebruiken. Dat kunnen maar liefst 30 componenten en 2,4 seconden zijn.

geplakte afbeelding 0 3

Nadat de pagina is geladen en de verschillende componenten zijn opgeslagen in de cache van de gebruiker, hoeven slechts enkele componenten te worden gedownload voor latere bezoeken.

In de test van Theurer waren dat slechts drie componenten en .9 seconden, die bijna 2 seconden van de laadtijd afsnoepen.

geplakte afbeelding 0 13

Theurer zegt dat 40-60% van de dagelijkse bezoekers van de site binnenkomen met een lege cache, dus het is van cruciaal belang dat je de pagina snel maakt voor deze nieuwe bezoekers. Maar het inschakelen van caching kan een aanzienlijke hoeveelheid tijd van terugkerende bezoekers schelen en een betere gebruikerservaring bieden.

De manier waarop je caching instelt, is afhankelijk van of  je de site uitvoert met WordPress of statische HTML.

Verhoog uw websitesnelheid in WordPress met W3 Total Cache

Als u een WordPress-site uitvoert, kunt u een plug-in zoals W3 Total Cache gebruiken om caching eenvoudig in te schakelen.

Nadat je het hebt geïnstalleerd, navigeer je naar ‘Pagina-cache’ onder ‘Algemene instellingen’ en vink je het selectievakje naast ‘Inschakelen’ aan.

w3-paginacache

Deze eenvoudige stap op zichzelf zou u een boost moeten geven in de prestaties van de site, maar er is meer dat u kunt doen om uw resultaten met de plug-in te verbeteren.

Door browsercaching in te schakelen, kunt u een cacheversie van uw site opslaan in de browser van een bezoeker. Dit betekent dat wanneer een gebruiker terugkeert naar uw site, deze sneller wordt geladen.

U kunt deze optie inschakelen door naar Algemene instellingen> Browsercache te gaan en het vakje naast ‘Inschakelen’ aan te vinken.

browser cache

Als u een VPS of een dedicated server gebruikt, kunt u ook objectcaching inschakelen om dynamische elementen op uw site te versnellen.

Deze functie staat ook onder uw algemene instellingen.

object cache

Als u een gedeelde server gebruikt, is het echter het beste om deze optie uitgeschakeld te laten. Objectcaching is een resource-intensief proces en kan uiteindelijk uw site vertragen – precies het tegenovergestelde van wat u wilt bereiken met de plug-in.

Nadat u uw instellingen heeft geconfigureerd, ziet u onmiddellijk verbeteringen in uw laadtijden. W3 Total Cache beweert dat zijn gebruikers 10x verbeteringen hebben gezien in Google PageSpeed-resultaten en tot 80% aan bandbreedtebesparingen na het volledig configureren van de plug-in.

Voor statische HTML: .htaccess

Als u een statische HTML-site hebt, kunt u caching inschakelen in uw .htaccess-bestand.

U kunt regels code toevoegen die browsers vertellen wat ze moeten cachen en hoe lang ze moeten opslaan, wat er ongeveer zo uitziet:

versnellen uw website caching htaccess

Hiermee kunt u de hoeveelheid tijd instellen dat elk type bestand in de cache van een bezoeker moet worden opgeslagen.

Over het algemeen moeten statische bronnen een cachetijd van minstens een week hebben. Resources van derden, zoals advertenties of widgets, moeten een cachetijd van minstens één dag hebben.

Voor alle cachebare bronnen, zoals JavaScript- en CSS-bestanden, afbeeldingsbestanden, mediabestanden en PDF’s, stelt u caching in tussen minimaal één week en één jaar.

Online Marketeer

More from our blog

See all posts
No Comments